پیش‌بینی بازار مسکن / خانه بخریم یا نه؟!

ایسنا به نقل از یک کارشناس اقتصاد مسکن نوشت: امسال به دلیل رکود معاملات مسکن، متناسب با تورم عمومی که بیش از 40 درصد بوده شاهد رشد قیمت مسکن نبودیم اما در اولین مراجعات به بازار مسکن قیمتها افزایش پیدا می‌کند که معمولا در ماههای پایانی سال اتفاق می‌افتد، بنابراین شرایط فعلی مناسبترین زمان برای خرید خانه است، فروشنده‌ها نیز تمایل زیادی به فروش دارند.

سید محمد مرتضوی اظهار کرد: انتظار کاهش معاملات مسکن در مهرماه را داشتیم. معمولا ماه‌های مرداد و شهریور حجم جابه‌جایی افزایش پیدا می‌کند و سپس در پاییز با کاهش خرید و فروشها مواجه می‌شویم. قیمت نیز 0.2 درصد در تهران کاهش یافت که چندان اهمیت ندارد و در واقع بازار در ثبات نسبی به سر می‌برد.

طرح جهش تولید مسکن امکان اجرا ندارد

این کارشناس بازار مسکن افزود: یکی دیگر از دلایل ثبات بازار مسکن به طرح جهش تولید و تامین مسکن مربوط می‌شود. به هر حال چنین طرحهایی بر اساس وسعت و اندازه‌اش همیشه در ابتدا آثار روانی ایجاد می‌کند. وقتی صحبت از ارایه یک میلیون واحد در سال و چهار میلیون در چهار سال می‌کنیم و یک سری دهکها را مخاطب این طرح قرار می‌دهیم که قرار است خانه‌دار شوند بخشی از مردم که دنبال مسکن ارزان قیمت هستند ممکن است تامل کنند تا بتواند از این فرصت استفاده کنند.

وی با طرح این سوال که طرح جهش تولید مسکن تا چه اندازه قابلیت عملیاتی شدن را دارد؟ گفت: اولا پروژه جهش تولید مسکن با این وسعت امکان‌پذیر نیست. اغلب کسانی که سالیان طولانی در بازار مسکن حضور دارند معتقدند نه تنها امکان ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال وجود ندارد بلکه تورم شدیدی را به بازار مسکن تحمیل خواهد کرد.

به گفته مرتضوی، در بخش مصالح ساختمانی و نیروی انسانی با کمبودهایی مواجهیم که ناشی از کاهش تولید مسکن در سالهای اخیر بوده است. در حال حاضر سالیانه 300 تا 400 هزار واحد مسکونی احداث می‌شود که اگر بخواهیم یکباره این عدد را به یک میلیون واحد برسانیم یعنی سه برابر فعلی نیاز به نهاده‌های ساختمانی، خدمات و نیروی انسانی داریم. به همین نسبت رقابتی در بازار ایجاد می‌شود که کل زنجیره را با رشد قیمت مواجه می‌کند.

تزریق نقدینگی به بازار مسکن منجر به تورم می‌شود

وی تاکید کرد: بازتاب و انعکاس تزریق نقدینگی شدید به بازار مسکن، افزایش قیمت است. به اعتقاد من منابعی که به این بخش تزریق می‌شود باید خیلی با حوصله و تامل شده باشد. وقتی طرحی را ارایه می‌دهیم باید به آثار تورمی آن کاملا توجه کنیم. به نظر من تورمی که امروز خودش را در بازار مسکن نشان نداده ظرفیت و پتانسیل نمود در سالهای آینده را خواهد داشت. بنابراین افزایش تدریجی و کنترل شده قیمت مسکن را بهتر از خلق پول می‌دانم که مقدمات جهش قیمت در آینده را فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار مسکن، دستیابی به هدف تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در 10 سال را منطقی دانست و گفت: باید پروژه را متناسب با تقاضای فعلی بازار در بگیریم و هر سال با شیب ملایم آن را افزایش دهیم تا به حدود یک میلیون واحد مطابق طرح جامع مسکن برسیم. در این مدت لازم است ابزارهایی برای عرضه و کنترل قیمت مصالح و کنترل دستمزدها به کار بگیریم. یکی از موثرترین روشها ارایه تسهیلات بانکی به خریداران است تا متناسب با قیمتهای موجود اقدام به خرید کنند.

مرتضوی درباره پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان سال جاری گفت: ما با موضوع تحریم‌های خارجی مواجهیم که همه سطوح اقتصادی را درگیر خود کرده است. خیلی از فعالین اقتصادی نگاهشان به شکسته شدن یا نشدن تحریمها است که تاثیرات جدی بر قیمت ارز و بازارهای همسو با آن خواهد داشت. از طرف دیگر متناسب با تورم نیمه دوم سال، در ماههای بهمن و اسفند انتظار افزایش معاملات و رشد محدود قیمت را داریم که در حد تورم شش ماهه دوم خواهد بود.فردا بورس

وی تاکید کرد: امسال به دلیل رکود معاملات مسکن، متناسب با تورم بیش از 40 درصد عمومی شاهد رشد قیمت مسکن نبودیم اما در اولین مراجعات به بازار مسکن قیمتها افزایش پیدا می‌کند که معمولا در ماههای پایانی سال اتفاق می‌افتد، بنابراین شرایط فعلی مناسبترین زمان برای خرید خانه است. ، فروشنده‌ها نیز تمایل زیادی به فروش دارند. اخبار بورس

رشد قیمت خانه در تهران کم شد

بنابراین گزارش، مهرماه 1400 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 31 میلیون و 631 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد کاهش و در مقایسه مدت مشابه سال قبل 18.4 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود 5.5 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل 29.8 و 36.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی بازار مسکن خانه بخریم ؟

دیدگاهتان را بنویسید